Luděk Pivoňka
Pojem tři klenoty se objevuje především ve východní buddhistické tradici. V ní je prvním klenotem Buddha jako probuzený učitel. Druhým je dharma jako učení vedoucí k osvobození od samsáry (koloběhu životů). Třetím je sangha jako společenství Buddhových žáků. Tyto tři klenoty jsou pevným základem buddhistického náboženství.
Unitářství je sice svojí velikostí malé světové náboženství, ale má také svoje tři klenoty. Prvním klenotem je princip svobody náboženského přesvědčení. Druhým klenotem je princip kritického myšlení používaného i v oblasti náboženství. Třetím klenotem je princip tolerance a porozumění pro druhé. Bez těchto ideových hodnot je možné si unitářství jen těžko představit. Jsou prostě alfou a omegou našeho náboženství.
Tyto klenoty nám umožňují postupně se přibližovat k pravdě a ušlechtilém etickému životu klidným a vyrovnaným způsobem. Společně se snažíme pomáhat přetvářet svět směrem k Božímu království na zemi. Nečekáme přitom na božského Mesiáše, který by všechnu práci vykonal ze nás, ale poctivě usilujeme o to, aby tento náš svět nebyl jen slzovým údolím, ale také místem, kde pravda a láska přes všechno trápení a lidské klopýtání přece jen zvítězí nad lží a nenávistí.